diumenge, 15 de febrer de 2009

Com serà la Barcelona del 2000? [ampliat]

El dimecres 28 de setembre de 1966 la Vanguardia va publicar un suplement especial a color, coincidint amb les festes de la Mercè, fent previsions sobre la Barcelona de l'any 2000. Van encertar? Analitzem-ho.

Suplement especial publicat per la Vanguàrdia l'any 1966 sobre les festes de la Mercè

Demografia
  • Predicció: L'esperança de vida passarà de 69 a 75 anys. Només es podrà anar més enllà si s'aconsegueixen millores molt significatives en la lluita contra el càncer i les malalties cardiovasculars
    Realitat: L'esperança de vida era de 79 anys l'any 2000.
  • Predicció: La població de la ciutat de Barcelona oscil·larà entre 2,5 i 3 milions de persones, i l'àrea metropolitana constarà d'uns 6 milions de persones.
    Realitat: La ciutat de Barcelona tenia 1,5 milions de persones, i l'àrea metropolitana constava d'entre 3 i 5 milions de persones (segons com es consideri). El creixement demogràfic ha estat menor de l'esperat, per tant.
  • Predicció: La població s'envellirà. Tan sols hi haurà entre un 22 i un 27% de nens menors de 14 anys i en canvi hi haurà més d'un 15% d'"ancians" de més de 65 anys.
    Realitat: L'envelliment de la població ha estat més important del previst. L'any 2000 hi havia un 12% de menors de 14 anys i un 21% de majors de 65.
Infraestructures i transports
  • Predicció: La xarxa de metro, molt ampliada, arribarà fins a l'aeroport. Potser Barcelona es dotarà d'un sistema complementari de monorails suspesos.
    Realitat: El metro no arriba a l'aeroport, i no hem vist cap monorail.
  • Predicció: La xarxa de trens serà d'importància cabdal. El tren del Maresme es desplaçarà cap a l'interior, es soterraràn moltes vies, i s'implementaran noves línies de tren seguint els cursos del Besòs i el Llobregat (les conques d'aquests rius es cobriran per raons de salut pública).
    Realitat: El tren del Maresme s'ha quedat on era, i ni rastre de les noves línies de tren.
  • Predicció: L'aeroport del Prat, amb les seves dues pistes, arribarà fins als 2 milions de passatgers l'any. El sistema aeroportuari format pels aeroports del Prat, Girona i Reus quedarà petit, i serà necessàri un nou aeroport metropolità internacional, destí del tràfic aeri intercontinental, format en part per avions supersònics.
    Realitat: L'aeroport del Prat va rebre 20 milions de passatgers l'any 2000. Amb l'ampliació de la tercera pista, l'any 2008 va rebre uns 30 milions de passatgers. Cap nou aeroport.
  • Predicció: L'aigua del Ter (que encara estava per arribar l'any 68) serà insuficient per abastir l'àrea metropolitana. Caldrà portar aigua de l'Ebre, que "va a parar inútilment al mar".
    Realitat
    : L'aigua del Ter es va demostrar insuficient uns anys després del 2000... Si l'aigua de l'Ebre va a parar inútilment al mar ja és més discutible des de la perspectiva actual.
Economia
  • Predicció: El PIB de l'àrea metropolitana de Barcelona rondarà el bilió de pessetes (uns 6.000 milions d'euros).
    Realitat: La contribució de l'àrea metropolitana al PIB espanyol era de l'ordre dels 100.000 milions d'euros, és a dir, uns quinze bilions de pessetes.
  • Predicció: El salari mitjà s'acostarà als 3000 dòlars mensuals.
    Realitat: L'any 2000 el salari mitjà rondava més aviat els 1000 dòlars mensuals.
  • Predicció: Augment notable del sector serveis: només el 46% de les persones treballaran al sector secundari, i en canvi el 53% treballaran al sector terciari. (L'any 1968 la proporció era 57-40).
    Realitat: L'augment del sector serveis ha estat molt major del previst: l'any 2000 el 36% de les persones treballaven al sector secundari (incloent construcció) i el 58% al sector terciari.
Aquest post substitueix i amplia l'entrada del passat divendres.

5 comentaris:

elblocdelbixo ha dit...

Una entrada molt interessant.

Jackyuss ha dit...

Estás en racha Dani :)
Ojalá tengas tantos comentarios como en el último post, ya que la calidad y el trabajo realizados son dignos de reconocimiento
Buen trabajo

Anònim ha dit...

Segueix així Daniel.

Dos alumnes de física (els dos nois) que t'admiren.

Cuida't!

ideesicontraidees ha dit...

Fixeu-vos que les prediccions relatives a demografia i economia s'han complert de manera qualitativa, encara que no quantitativa (és a dir, tot sovint van encertar la tendència del canvi però no la magnitud).

En canvi les prediccions en quant a infraestructures s'han quedat ben curtes...

Penkamuska ha dit...

A mi realment m'han impactat les infraestructures, concretament el tren.
I crec que el sentit comú està més d'acord amb la predicció que amb la realitat.

Felicitats pel post i salut!